כל מה שרצית לדעת על הבחירות בארה"ב: שלמה ריזל בשו"ת מיוחד

שלמה ריזל 1 Comment on כל מה שרצית לדעת על הבחירות בארה"ב: שלמה ריזל בשו"ת מיוחד

הפתרון לתעלומה של אחוזי ההצבעה המוקדמים בקרב הדמוקרטים, והאם הדבר מבשר על הבאות? והאם הבחירות הם רק על נשיאות ארה"ב? ומה הם האלקטורים שקובעים את זהות הנשיא? כתבנו המדיני שלמה ריזל ערך שו"ת מיוחד ומעמיק, הכל על הבחירות הסוערות במעצמה החזקה בעולם | מרתק

הנשיא טראמפ בכנס בחירות צילום: צילומסך FOX NEWS YOUTUBE
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מתי חל יום הבחירות?

הבחירות לנשיאות ארצות הברית, הלוואי עלינו מתקיימות אחת לארבע שנים כמעט במדויק. הן תמיד יהיו ביום שלישי הראשון של חודש נובמבר, ובתנאי שלא מדובר ביום שלישי שיוצא בראשון לנובמבר. מה שאומר: הבחירות יתרחשו תמיד בין ה-2 ל-8 בנובמבר. הנוהג הזה מתרחש ברציפות כבר מעל ל-200 שנה, ואם תרצו מאז שנת 1792.

רק בחירות לנשיאות? אממ… לא ממש

הבחירות בארה"ב הן לא רק על זהותו של מי שישב בבית הלבן וינהיג את המעצמה הגדולה בתבל, אלא גם על שורה של נושאים נוספים. כך למשל ביום הבחירות לנשיאות עומדים לבחירה שליש מחברי הסנאט – הבית העליון של הקונגרס (מדי שנתיים שליש אחר עומד לבחירה, לכהונה בת שש שנים).

וכן כל 435 חברי הבית התחתון של הקונגרס – ובשמו המוכר יותר "בית הנבחרים" (לכהונה בת שנתיים), על מושלי מדינות, בתי מחוקקים של המדינות עצמן, וכן לתפקידים אחרים ברמת העיר או המדינה, ואפילו על חוקים מקומיים. במדינת אורגון למשל יצביעו הפעם על אי-הפללה של משתמשים בסמים קשים. יחד עם זאת ברור שהבחירות העיקריות שמוציאות את ההמונים מהבתים נוגעות בזהותו של הנשיא.

הצבעה מוקדמת – איך, למה ומה הסיכונים?

הנושא שעליו מדברים הפעם יותר מכל הוא ההצבעה המוקדמת. ההצבעה הזו יכולה לגרום לכאוס מוחלט, שכן גם אם יש זוכה בליל ספירת הקולות, ספירת הקולות של ההצבעה המוקדמת עלולה לשנות את המפה.

הסיבה להצבעה המוקדמת היא כזו: בארה"ב ראו שמיליוני מצביעים אינם מגיעים לקלפי ביום הבחירות, בפרט נוכח השורה הארוכה של ההצבעות שעליהן הרחבתי בפסקה הקודמת, והחליטו לתת לאזרחים לממש את זכותם הדמוקרטית מוקדם יותר. רוב המדינות בארה"ב (מתוך 50) מאפשרות הצבעה מוקדמת ורובן לא צריכות סיבה להצבעה המוקדמת הזו.

היות והבחירות בארה"ב הן אלקטרוניות, רוב הקולות, גם אלו שהצביעו בשבועות שלפני יום הבחירות נספרות בטווח של יממה מפתיחת הקלפיות. מה שיוצר בלאגן זו ההצבעה המוקדמת בדואר, בטפסים שממלאים ידנית.

במסגרת זו טפסי ההצבעה נשלחים למצביעים שלשה שבועות לפני הבחירות, על ידי המפלגה שאליה הם רשומים, האזרח ממלא את הטפסים הלא מעטים, מכניס אותה למעטפה חתומה ושולח אותה מסניף הדואר או מתחנות איסוף מקומיות הישר אל הקלפי המרכזית באזור מגוריו.

כיוון שמדובר במיליונים רבים של אזרחים שמצביעים בדרך הזו יש כאן פתח נרחב מאוד לזיופים (כפי שטוען הנשיא טראמפ) וספירת הקולות עלולה להימשך זמן רב.

בכל מערכות הבחירות האחרונות נצפה שהדמוקרטים מצביעים יותר בבחירות המוקדמות, ואילו הרפובליקנים ביום הבחירות עצמו. כך שגם אם יש רוב בסקרים לביידן בבחירות המוקדמות, זה לא אומר עדיין כלום.

מספר המצביעים המוקדמים עולה בחדות מסבב בחירות למשנהו, ובבחירות הקודמות היטיב לתאר זאת טום סלוקט, מפקח במחוז ג'ונסון באיווה: "לאנשים קל הרבה יותר לבחור את מועד ההצבעה מאשר לבוא רק ביום אחד. ההצבעה המוקדמת היא ביטוח נגד הצפוי – בחינות באוניברסיטה או מסע עסקים מחוץ לעיר – ונגד הבלתי-צפוי, כמו ילד חולה".

כמו כן כדאי להזכיר שאחרי העימות השני בין טראמפ לבין ביידן שבו טראמפ ניפק הופעה מרשימה במיוחד, אחת השאלות הנפוצות בגוגל בארה"ב היתה 'איך לבטל את הבחירה המוקדמת שלי' – כלומר רבים שהצביעו לביידן בבחירות המוקדמות רצו לשנות את הצבעתם.

הסיבה למספר ההיסטרי של מצביעים מוקדמים הפעם (יותר ממחצית הבוחרים הרשומים, וההערכה היא שמספרם יגיע ל-90 מיליון איש לפני הבחירות) היא שבגלל הקורונה אנשים מעדיפים לא להצטופף בקלפיות ביום הבחירות.

האלקטורים

שיטת הבחירות בארה"ב מוזר ושונה מכל מה שקורה בעולם הדמוקרטי. בשיטה זו האזרחים אינם בוחרים ישירות במועמד שלהם, אלא באלקטורים – נציגים, שמתכנסים חודש אחרי הבחירות ובוחרים את הנשיא. לכל מדינה יש מספר אלקטורים אחר שמחושב לפי מספר תושביה. מדינה שרוב תושביה הצביעו למועמד מסוים – אמורים האלקטורים שלה לבחור בו כנציג המדינה שלהם באסיפת האלקטורים לבחירת הנשיא.

שיטת האלקטורים יוצרת שיטת עבודה עקומה שעלולה לגרום למועמד מסוים לזכות במספר קולות גבוה יותר, אבל להפסיד במספר האלקטורים שיצביעו לו. כך היה עם הילארי קלינטון שקיבלה מספר מצביעים גדול בכמה מיליונים מטראמפ בבחירות 2016, אבל הפסידה במספר האלקטורים, כיוון שהוא ניצח במספר מדינות גדול יותר.

אגב, הסיבה להמצאת מושג האלקטורים נובעת בין היתר מהעובדה שבשנותיה הראשונות של ארה"ב, רוב אזרחי ארצות הברית היו חקלאים שלא הבינו מאומה בפוליטיקה, לכן הוחלט לתת את בחירת הנשיא בידי אנשים המתמצאים בהליך הדמוקרטי.

איך זה עובד? לכל מדינה בארצות הברית מוקצים אלקטורים במספר השווה למספרם של נציגיה ב"בית הנבחרים" (שנקבע בכל עשור על פי מפקד) בתוספת של שני נציגים המקבילים לשני הנציגים שיש לכל מדינה בסנאט. מספר האלקטורים הכולל עומד היום על 538. כדי לנצח, המועמד צריך לקבל לפחות 270 אלקטורים. במקרה ויש שוויון במספר האלקטורים (דבר שלא קרה מעולם) ההחלטה עוברת להצבעה בבית הנבחרים.



1 תגובות

מיין תגובות